1408

The Dolphin Hotel invites you to stay in any of its stunning rooms. Except one.

Met: John Cusack, Samuel L. Jackson
Regie: Mikael Håfström

Gezien: Trianon, Leiden (30 augustus, 2007)

Mike Enslin (Cusack) is een nuchtere schrijver van reisboeken over hotelkamers waar het spookt. Na het overlijden van zijn dochtertje is zijn huwelijk op de klippen gelopen en is hij verhuisd van New York naar de kust van California. Op een dag ontvangt hij zo’n typisch ansichtkaartje dat je kunt kopen aan de balie van hotels. In dit geval the Dolphin Hotel in Manhattan. De anonieme zender heeft er alleen de woorden: Do not enter 1408 opgeschreven. Vanaf dat moment heeft Mike maar een missie, een overnachting mee te maken in kamer 1408. Het laatste hoofdstuk van zijn boek. Na wat gedoe arriveert hij in The Dolphin. De hotelmanager (Jackson) probeert Mike er van te weerhouden de nacht door te brengen in deze ‘evil fucking room’. Maar zelfs de foto´s van de talloze vreselijke sterfgevallen kunnen Mike niet overtuigen. Hij wil de sleutel.

De film speelt zich grotendeels af in de genoemde hotelkamer waar het inderdaad niet pluis blijkt te zijn. Na een paar incidenten die Mike behoorlijk nerveus hebben gemaakt, wil hij zo snel mogelijk uitchecken. Alleen, vluchten kan niet meer. Voor wie van het bovennatuurlijke thrillergenre houdt is 1408 de moeite waard. Er zijn natuurlijk de geeikte schrikmomenten. Het gesprek met Mike’s ex-vrouw via Yahoo Messenger, de overbuurman die niet echt blijkt te zijn – je gaat op een gegeven moment denken dat de fles cognac die de hotelmanager Mike heeft meegegeven niet kosher is en dat Mike behoorlijk aan het trippen moet zijn. Bovendien blijft hij maar uit die fles drinken.

De trucages zitten degelijk in elkaar al worden ze potsierlijk en verliezen ze snel aan impact. Jackson heeft als hotelmanager een kleine rol die hij overigens briljant speelt. De omslag in de nuchtere houding van Enslin wordt door Cusack te veel aangezet en verliest daardoor aan geloofwaardigheid. Een aardige vondst is het gezellige liedje van The Carpenters. Het zijn vooral dit soort simplele contrasten die 1408 nog onheilspellender hadden kunnen maken.

Geen opmerkingen: